Imaginary transgression – Contemporary Art and Critical Theory in Eastern Europe;(Határsértő képzelet – Kortárs művészet és kritikai elmélet Európa keleti felén.) Budapest: MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont, 2023 [in Hungarian] | ||
Cultural cross-dressing. Art on the ruins of Socialism; (Kulturális átöltözés. Művészet a szocializmus romjain.) Budapest: Argumentum, 2009 [in Hungarian] | ||
Dancing the Tight Rope. Essays on Contemporary American Art; (Kötéltánc. Tanulmányok az ezredvég amerikai képzőművészetéről) Budapest: Új Művészet Publishing House, 2001 [in Hungarian] | ||
Schönberger, Armand. 1885-1974 Budapest: Corvina Publishing House, 1984 [in Hungarian] |
Transgressive Imagination – Contemporary Art and Critical Theory in Eastern Europe;(Határsértő képzelet – Kortárs művészet és kritikai elmélet Európa keleti felén.) Budapest: MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont, 2023 [in Hungarian]
Ha egészen röviden kellene megfogalmaznom, milyen könyv is András Edité, elsőre ez jut eszembe: szókimondó. Másodjára ezzel egészíteném ki: állást foglaló. Bárhol üsse is fel az ember, mellébeszélést, köntörfalazást, homályos célozgatást sehol nem talál. Érvelő-kifejtő-kritikai hangvételű szöveg vezeti végig az olvasót a rendszerváltást követő, egyszerre euforikus és váratlanul keserű évtizedtől – amikor “egy világ omlott össze”, és az új távolról sem a legelőnyösebb arcát mutatta meg – a kétezres évek véget nem érő globális politikai, gazdasági és mentális válságáig – egészen mostani, pandémiától és a közelben zajló háborútól sújtott, nyomasztó életünkig.
Ami történt és történik velünk – és persze elsősorban a művészettel és a művészekkel -, muszáj megértenünk, és ehhez a felismerésekre vezető folyamathoz ma egy művészettörténésznek is hozzá kell tennie a magáét. Edit műelemzéseihez, vizsgálódásaihoz a kritikai művészettörténet-írás és a kortárs történelmi elmélet módszereit alkalmazza; köteles tisztelettel, de bátran bírál és vitatkozik kollégáival. Ettől termékeny feszültség járja át az összes fejezetet.
Az a kortárs művészet, amely őt legjobban érdekli, régóta foglalkoztatja, alapvetően konceptuális karakterű, társadalmilag érzékeny, aktivista vonásoktól sem mentes, felszabadítja a képzeletet, és mindenekelőtt: bevállalós. Ez már egy harmadik jelző; és nyugodtan hozzátehetem az első kettőhöz, mert ilyen lett ez a könyv is. Ritka pillanat a hazai művészettörténet-írásban. Kezeljük értékén, és becsüljük meg. (Andrási Gábor szerkesztő)
Cultural cross-dressing. Art on the ruins of Socialism; (Kulturális átöltözés. Művészet a szocializmus romjain.) Budapest: Argumentum, 2009 [in Hungarian]
András Edit művészettörténész és műkritikus az MTA Művészettörténeti Kutatóintézete tudományos főmunkatársa. Számos kortárs művészeti tanulmányt, kritikát publikált magyar és külföldi szakfolyóiratokban, katalógusokban és tanulmánykötetekben. A posztszocialista régió kortárs művészetével és elméletével foglalkozó, az átmenetre fókuszáló írásait több nyelvre lefordították. 2001-ben jelent meg Kötéltánc. Tanulmányok az ezredvég amerikai művészetéről című tanulmánykötete az Új Művészet Kiadónál. Tevékenységéért 2000-ben Németh Lajos-díjat kapott. 2008-ban elnyerte az AICA (Műkritikusok Nemzetközi Szövetsége) magyar tagozata műkritikai díját angolul publikált s jelen kötetben magyarul olvasható A szocialista múlt kollektív emlékezete és traumája című írásáért. “A rendszerváltozás óta eltelt időszak, a közelmúlt hazai és kelet-európai művészeti folyamataival számot vetni nem mindennapi feladat, hiszen nincs meg hozzá a megnyugtató történeti távlat, amely az idő múltával szerkezetet ad az eseményeknek, összefüggésbe helyezi a különböző jelenségeket. A szóba kerülő személyek is zömmel köztünk vannak, a személyes érintettségek és érzékenységek finom hálózata ezért rendkívüli körültekintést igényel. Mégis nincs érdekfeszítőbb művészettörténeti feladat annál, mint amikor valaki előremerészkedik, és mások által járatlan terepre érve újszerű gondolatokra és felvetésekre nyitottan, a kanonizálatlan értékekre érzékenyen lát munkához. András Edit elméleti és kritikai tevékenysége az utóbbi években a felbomlott keleti blokk poszt-szocialista művészetére fókuszált. Írásai a változások természetrajzát adják, a változás különböző aspektusait járják körül. Ezekből a “nézőpont-szeletekből” összeállítható a teljes panoráma. Ahhoz, hogy a hazai, és általában a posztszocialista országok művészete élő nemzetközi közegre találjon, a művészeknek és a kritikusoknak, művészettörténészeknek is egyszerre kétfelé kell figyelniük: “kifelé”, a globális színtéren zajló folyamatokra és “befelé”, a lokális szcéna jelenségeire. András Edit írásainak jellemzője, hogy bennük e folytonos és következetes “kétfelé figyelés” eredményei érhetők tetten. Ezen a horizonton megférnek egymással a különböző nézőpontok és kontextusok, melyek nincsenek “kijátszva” egymás ellen, hanem erősítik, magyarázzák egymást. Az elméleti problémákat esettanulmányok viszik művészet-közelbe, melyek módszertani szempontból is például szolgálhatnak teória és praxis összeegyeztethetőségére. A kötet nemcsak a gyakorló szakmabeliek olvasmánya lehet, hanem a művészeti pályára készülők számára is segítséget nyújthat a tájékozódásban, a kortárs művészeti diskurzus természetének megértésében.” Andrási Gábor
Dancing the Tight Rope. Essays on Contemporary American Art; (Kötéltánc. Tanulmányok az ezredvég amerikai képzőművészetéről) Budapest: Új Művészet Publishing House, 2001 [in Hungarian]
András Edit a kilencvenes évek mintegy felét New Yorkban töltötte, ahonnan rendszeresen küldte haza művészeti tudósításait, műkritikáit. Az itthon töltött időszakokban a kortárs művészet legújabb áramlatainak, eszméinek hazai adaptációjával, az egy tőről fakadó, de helyi eltéréseket mutató jelenségek letapogatásával, stimulálásával foglalkozott. Ezenközben Európában is folytatta kortárs amerikai művészettel kapcsolatos kritikai tevékenységét a nagy nemzetközi amerikai kiállítások (Berlin, London, Velence) recenzálásával.
Az alábbi szöveget ugyan a Budapest és New York között ingázó Böröcz Andrásról, az ő egyik kiállítása kapcsán írta, de pontosan illik saját műkritikusi helyzetére is; akár burkolt kritikusi ars poeticájának is tekinthetjük, s mint ilyen kiválóan alkalmas műkritikái gyűjteményes kiadása felvezetéséül:
„Életreszóló, furcsa nagy kaland az egyik kultúrából a másikba vándorolni. A betagozódás egyik szélső pólusa a zárványként, szigetként való beízülés, a voltaképpeni kívül maradás. A védettségnek, a kibéleltségnek ez esetben az izoláltság, az egyoldalú kommunikáció az ára. A másik szélsőség a mindent és mindenkit túllicitáló azonosulás, az új értékek feltétel nélküli interiorizálása, ahonnan megint csak egyoldalú a kommunikáció, mert innen már visszafelé nincs mire apellálni. Gyötrelmes, gyönyörűséges dolog viszont közbül lenni, egyik világból a másikba közvetíteni. Az ehhez szükséges kényes egyensúlyi állapot csak ideig-óráig tartható fenn, oly erős az ellene munkáló erő: a régi vonzása s az új csábítása. Közbül van hát a lebegés, a szüntelen kötéltánc a keskeny, de mély szakadék fölött, ahol muszáj figyelni minden idegszállal, tágra nyitott szemmel, lélegzet-visszafojtva, ha nem akar leszédülni vagy túl korán megkapaszkodni az ember. Ha ezt tenné, nincs többet visszaút, a talajvesztettség lesz létállapota. S minthogy ennek tudatában egyensúlyozik a senki földjén, egyre jobban őrizné e törékeny, lázas készenléti állapotot, ahonnan egyidejűleg két világ is érzékelhető. írástudónak muszáj megállás nélkül írnia, azaz muszáj szüntelenül definiálnia helyzetét, művésznek szüntelenül dolgoznia kell, mintha meg lennének számlálva a napjai; s a kötélen voltaképpen meg is vannak. Talán nem hangsúlyozom eléggé, hogy New Yorkról van szó. Arról a városról, melynek szinte elviselhetetlen az intenzitása, melynek sokkoló a sűrített létezése, s melyben mintha felpörgött volna az idő, s koncentrálttá vált volna a tér. Nem lehet nem reflektálni rá, oly erős a kihívása.”
Schönberger, Armand. 1885-1974 Budapest: Corvina Publishing House, 1984 [in Hungarian]
Schönberger Armand a magyar avantgarde második generációjának tagja. Azok közé a művéeszk közé tartozik, akiket mindeddig méltatlanul mellőzött a hazai művészettörténetírás. Az 1910-es években az aktivisták vonzáskörében mély emberi tartalmakat hordozó, konstruktív szellemű műveket alkotott. Legjelentősebb korszaka a harmincas évekre tehető, ekkor teljesedett ki az expresszionizmustól a kubizmus és részben a futurizmus felé haladó grafikusi és festői munkássága.
András Edit vállalkozott első ízben arra, hogy a teljes pályakép megrajzolásához szükséges alapkutatásokat elvégezze, és a festő életművét 7 színes, valamint 52 fekete-fehér reprodukcióval illusztrálva bemutassa.